Hjemmesiden bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookiesOK

Hav Line har fuldautomatiseret håndteringen og pakningen af laks: Et helt nyt koncept

25. september 2019

Med en ny fabrik i Hirtshals og et nyt hybridt slagteskib, Norwegian Gannet, har den norske virksomhed Hav Line Group fuldautomatiseret slagtning, transport og pakning af laks.

”Hav Line Metoden" går ud på, at laksen suges direkte op fra opdrætsanlæggene langs Norges vestkyst. Fisken slagtes direkte ifm. Lastningen - 100 tons i timen. Efter den fuldautomatiske slagtning lægges fisken i underafkølet havvand i fartøjets tanke. Straks efter at slagteprocessen er afsluttet, sejler skibet mod Hav Lines anlæg i Hirtshals. Ved anlægget i Hirtshals pumpes fisken til automatiseret sortering i kvalitet og størrelse, emballering og derefter automatiseret palleteringsproces. Dette sker med seks robotter og fem selvkørende trucks.

48 timer yngre fisk
Mindre ensidig gentaget arbejde, 48 timer yngre fisk og halveret miljøbelastning ifm. transport og pakning er nogle af de væsentligste resultater med den såkaldte ”Hav Line Metode”.

- Baggrunden for nomineringen går jeg ud fra er, at man ser det som et helhedsprojekt, fordi automatiseringen starter allerede, når fartøjet lægger til opdrætsstedet i Nordnorge og begynder at suge fiskene op på slagtebåden, der har 14 automatiske slagtelinjer, siger Jørgen Marvig, der har været projektkoordinator i etableringsprocessen, og uddyber:

- Og så fortsætter processen her i Hirtshals, hvor der er et meget avanceret anlæg, der sørger for sortering i 21 grupperinger.

Spritnyt koncept
Jørgen Marvig kalder konceptet for fuldstændigt nyt, da der ikke er andre, der tidligere har slagtet fisken direkte op fra opdrætsstedet og taget det ombord.

- Det nytænkende i det her er, at de fisk, der kommer på markedet, er 48 timer yngre end ellers, fordi man springer hele transporten og håndteringen igennem Norge over. Og da en fisk har en begrænset levetid, så betyder 48 timer ret meget på restholdbarheden, siger Jørgen Marvig.

- Det er en investering for fremtiden, fordi man tror på, en stor del af norsk laks vil komme den her vej. Fartøjet og konceptet kan håndtere 10-15 procent af den norske produktion. Det er en helt ny måde at tænke på, uddyber han.