Tilbage

Fra kridt til kode: Sæt teknologiforståelse på skoleskemaet

23. august 2024

I en aktuel klumme fra Børsen kommenterer Michael Nielsen, DIRAs bestyrelsesleder og Direktør hos Beckhoff Automation, vigtigheden af IT-undervisningen på folkeskoler.

“Det vil bl.a. styrke elevernes digitale dannelse. De vil lære at navigere sikkert og ansvarligt i digitale miljøer, forstå datasikkerhed, persondata og udvikle en kritisk forståelse for teknologiernes påvirkning på samfundet og individet. Det vil også forberede eleverne på fremtidens arbejdsmarked, hvor digitale kompetencer bliver stadig vigtigere. Det vil gøre dem bedre rustet til at forstå og anvende teknologi i deres professionelle liv, uanset hvilken branche de vælger.” – Michael Nielsen

Du kan læse hele klummen her.

Opsummering af de væsentligste pointer:  

For nylig blev det påpeget, at Danmark og Albanien er de eneste to lande i Europa, hvor teknologiforståelse ikke er inkluderet på det obligatoriske skoleskema. Dette vækker undren og en stærk følelse af vigtigheden af at integrere teknologiforståelse som et centralt fag i skolen. Der argumenteres for, at teknologiforståelse bør være tilgængeligt for alle elever, da IT er afgørende både i erhvervslivet og samfundsudviklingen.

Indførelsen af teknologiforståelse på skoleskemaet vil bidrage til at styrke elevernes digitale dannelse, forberede dem til det digitale arbejdsmarked samt fremme innovation og iværksætteri. En praksisnær tilgang til undervisningen, som involverer virksomheder, kan give eleverne værdifulde oplevelser med teknologi. Michael Nielsen fortæller i klummen, at det er et samfundsansvar at ruste børn og unge til en fremtid præget af teknologi og digitalisering, og netop derfor bør teknologiforståelse prioriteres som et centralt fag på linje med andre kernefag.