Tilbage

Turf Tank fortsætter væksten: Rekordår, produktudvidelse og ny CEO

Turf Tank, der står bag verdens første autonome robot til linjemarkering af sportsbaner, oplever fortsat markant vækst. I 2024 steg salget med hele 40 procent sammenlignet med rekordåret 2023. Driftsindtjeningen (EBITDA) endte på 31,6 mio. DKK – inden for det forventede interval. 2025 er allerede i fuld gang med store investeringer i produktudvikling – herunder en helt ny produktkategori, som forventes lanceret i 2026. Samtidig markerer 2025 et vigtigt ledelsesskifte.

Svenstrup, 2. juli 2025 – Resultatet for 2024 lander på et forventet underskud på 41 mio. kroner, hvilket afspejler en bevidst strategi om investering i fremtidig vækst og udvikling. Turf Tank har leveret helt som planlagt, med stærke salgstal og solid fremdrift. Turf Tank fortsætter således med at vinde markedsandele, drevet af forbedrede salgskanaler og styrkede kundeforhold. For 2025 forventes en markant stigning i driftsindtjeningen (EBITDA) til et niveau mellem 45 og 60 mio. DKK med et forventet underskud på ml. 30 og 45 mio. kroner – helt ifølge strategien og planen. Den underliggende vækst er tilmed endnu højere, da en svækket dollarkurs i 2025 ventes at reducere EBITDA med op mod 10 mio. kroner, eftersom en stor del af indtjeningen sker i USD. 

Turf Tank tager også sit næste organisatoriske skridt. Til august overdrager medejer og nuværende direktør Mikkel Jacobsen således stafetten til Kristian Hald, der skal stå i spidsen for Turf Tank i den kommende vækstfase.

Kristian Hald bringer stærke erfaringer med til Turf Tank
Kristian Hald kommer fra rollen som CEO hos HelloFresh Nordics, hvor han de seneste seks år har stået i spidsen for en stærk vækstrejse i de nordiske lande. Han har stor erfaring med abonnementsbaserede forretningsmodeller og en hurtig og effektiv skalering af virksomheder.

  • Turf Tank skal over de kommende år fortsætte sin fantastiske udvikling mod at blive Danmarks næste store robot-/industrivirksomhed. Det kommer til at kræve et fortsat højt innovationsniveau, fremragende eksekveringsevne og en stærk kultur, siger Kristian Hald. Vi er også undervejs med en helt ny produktudvidelse, der er en naturlig forlængelse af Turf Tanks mission om at gøre hverdagen lettere for baneforvaltere verden over. De behov, det nye produkt dækker, støtter op om de værdier, virksomheden allerede er kendt for. Ud over at tilbyde endnu flere løsninger til eksisterende kunder, åbner den kommende lancering også op for helt nye kundegrupper, siger han.

Et planlagt skifte med den rette timing
Mikkel Jacobsen, der tiltrådte som direktør i 2021, ser det som et optimalt tidspunkt at træde tilbage.

  • Det har aldrig været meningen, jeg skulle være direktør i Turf Tank i 10 år. Jeg tiltrådte for fire år siden og har hjulpet med at føre virksomheden fra en stærk idé og et banebrydende produkt til at være markedsleder med mere end 5.000 kunder. Tiden er rigtig nu, og vi har fundet den rette person til at føre Turf Tank videre, siger han.
  • Vi har valgt Kristian, fordi han har vist, at han kan skalere en virksomhed, og fordi han er en dygtig
    og respekteret leder. Turf Tank har sin egen måde at drive forretning på – og her er han et stærkt match, kommenterer Mikkel Jacobsen.

Markedsledende teknologi, stærk vækst og global efterspørgsel
De seneste fire år er antallet af medarbejdere vokset fra 40 til 200. Turf Tank oplever især stor efterspørgsel i USA, Storbritannien og Tyskland. Mere end 5.000 skoler, kommuner og klubber – heriblandt flere i Premier League, Bundesligaen og NFL – bruger i dag Turf Tank til deres linjemarkering.

Virksomheden tilbyder robotterne som en abonnementsbaseret løsning med fleksible pakketyper og aftaler på 1-3 år, hvilket gør teknologien tilgængelig for alle – uanset organisationens størrelse eller budget.

International anerkendelse
Turf Tank blev i 2023 udvalgt til Fast Companys liste over verdens mest innovative virksomheder, og i 2024 blev virksomheden – som den eneste danske virksomhed – fremhævet af TIME Magazine på deres liste over “Best Inventions 2024”. Læs mere på https://turftank.com

For yderligere information, kontakt venligst:
Simon Rytter Christensen, CMO, Turf Tank – Mobil: 60 70 51 15 – Email: simon@turftank.com