NY! Cobot og industrirobot i én
Inden for de stadigt mere populære og udbredte ”cobotter” optræder der en række misforståelser. Hvornår er en robot en forlængelse af automationsudstyret i et produktionsforløb, og hvornår bliver den til en ”cobot” i ordets egentlige betydning, hvor robotten bliver til den menneskelige medarbejders sikre og gode makker? Det er netop et spørgsmål om sikkerhed, der bør være den primære parameter, når industrirobotterne kommer ud af deres celler og bliver ”kollaborative” frem for ”kooperative”. Ifølge Mitsubishis dygtige ingeniører handler det om alle aspekter af sikkerhed og dermed også måden henholdsvis den kooperative og den kollaborative robot/cobot arbejder på. Hvor den traditionelle kooperative robot arbejder hurtigt og præcist men med en kraftig reduktion af hastighed og moment ved kontakt med mennesker, så er den kollaborative robot tænkt som et helt andet slags produkt. Den skal arbejde med en hastighed, der er tilpasset menneskelige kollegers tempo med sikkerheden i højsædet og mulighed for let flytning og placering i produktionsmiljøet. Den rigtige cobot skal kunne supportere de menneskelige operatører og hele tiden kunne fungere i samarbejde med mennesker. Det er de tanker, der ligger til grund for udviklingen af Mitsubishi MELFA Assista, der – som navnet indikerer – er den ”bløde” assistent blandt robotter og specifikt tiltænkt samarbejde med menneskelige operatører og montører i industrimiljøet. Programmering, styring og konnektering er desuden gjort så let og intuitivt, at ændring af konfigurationen af Assista-cobotten kan udføres hurtigt og nemt. Mitsubishi MELFA Assista opfylder de internationale standarder, ISO 10218-1 og ISO / TS 15066. Alle flader på cobotten er afrundede, så fingre og hænder ikke kan blive ”fanget” af cobottens bevægelser, og alle kabler er ført internt i robotarmen af samme grund. Den bløde overflade og den langsomme bevægelseshastighed er tilpasset den menneskelige arbejdsrytme, og eventuelle kollisioner vil opfattes som en menneskelig berøring. Dertil kommer at Assista er en ”industriel kollaborativ” robot idet den enten kan arbejde som en kooperativ industrirobot med en hastighed på op 1 m/sek. eller fungere som en kollaborativ robot. Det giver en langsigtet mulighed og fleksibilitet men henblik på tilpasning til nye opgaver af både den ene og anden karakter. Selv om de bløde og sikkerhedsmæssige værdier er i højsædet, så har det været en prioritet for Mitsubishi at bibeholde deres kendte høje kvalitet på industrirobotter, og derfor er den repetérbare præcision er alligevel så god som +/-0,03mm. Dette gør den særligt velegnet til højvolumen produktion hvor der stilles store krav til performance og oppetider. Med en ISO-klasse 5 renrum og brugen af H1-fedt i alle lejer er Assista-cobotten yderst anvendelig i både Food og Pharma industrien. Et grafisk mønster for bevægelser i et PC-miljø letter sammen med en ”teach-knap/-funktion” oplæring af cobotten til nye opgaver. RT Visual Box er et effektivt GUI-værktøj, der letter den overskuelige definition af de opgaver, Assista skal udføre. Et RGB LED-bånd rundt om armen fortæller operatøren om status på cobotten på en meget synlig måde. Tilslutning af gribere og kameraløsninger fra 3. part virksomheder som Schunk, Gimatic, Zimmer og Schmalz sker med enten M12-forbindelser eller nemme bajonetkoblinger. Det kræver hverken manualer eller tekniske forudsætninger at tilslutte nyt udstyr. Mitsubishi MELFA Assista vejer kun 30kg, men løfter uden problemer en 5 kg payload med en rækkevidde på 910mm og hele seks frihedsgrader. Som udgangspunkt er Assista IP54-kapslet og fungerer ved tilslutning til en CR800-D controller som kan kommunikere med resten af Mitsubishi´s industriprodukter. Dette åbner en helt ny dimension ind mod komplette systemløsninger med IOT, servo akser, frekvensomformere, IO, HMI mm. Og applikationerne? Ja, de er nærmest utallige – og i takt med, at der dukker stadigt flere miljøer op, hvor mennesker og cobots skal fungere sammen, bliver Mitsubishi MELFA Assista et stadigt mere oplagt valg. Ikke mindst på grund af sikkerheden og en drift, der er optimeret til mennesker snarere end samlebånd.